11 oktober 2025 tot en met 15 februari 2026
‘Een van de grootste beloftes van haar generatie’. Zo werd Edith van Leckwyck (Antwerpen 1899 – Amsterdam 1987) genoemd toen zij in 1927 haar schilderijen voor het eerst tentoonstelde. Van Leckwycks landschappen en dorpsgezichten in een expressieve en naïeve stijl trokken de aandacht. Haar talent om met kleuren een sfeer te scheppen werd geroemd.
Na acht succesvolle jaren trouwde Van Leckwyck met de Duitse kunstenaar Heinrich Campendonk. Toen ze in 1935 met hem in Amsterdam ging wonen, stopte ze met schilderen. Pas 27 jaar later, na het overlijden van Campendonk, zou ze haar werk weer oppakken. Haar droomachtige schilderijen hadden nog net zo’n speelse charme als vroeger. Opnieuw was haar werk te zien op internationale tentoonstellingen, maar na haar overlijden in 1987 werd het stil. Van Leckwycks levenswerk verdween uit het geheugen.
Museum Dr8888 brengt voor het eerst het volledige verhaal van Edith van Leckwyck samen in een solotentoonstelling én in het rijk geïllustreerde boek Dit is Edith van Leckwyck. Haar werk was eerder al in Drachten te zien in de succesvolle tentoonstelling Vrouwenpalet. Nu krijgt zij het hoofdpodium.
De tentoonstelling laat niet alleen haar vroege successen, de lange onderbreking en de hernieuwde bloei zien, maar plaatst haar ook in de context van de kunstenaars die haar lesgaven en inspireerden, onder wie Jules Schmalzigaug, Floris Jespers en Heinrich Campendonk. Topstukken zijn afkomstig uit de collecties van onder meer het Rijksmuseum Amsterdam, Kunstmuseum Den Haag en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen.
Het is een nieuwe kennismaking met een kunstenaar die nooit vergeten had mogen worden.
Creditline afbeelding: Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed