Kunstenaar Peter van der Wijk maakt een krachtig statement met zijn expositie Onzichtbare reflecties, nu te zien in Museum Dr8888. In het auditorium van het museum staan zijn verzilverde beelden van stadsdieren. De dieren, gebaseerd op 3D-scans van opgezette exemplaren van Natuurmuseum Fryslân, leefden ooit in de omgeving van Drachten en vertellen elk een eigen verhaal. Met deze werken onderzoekt Van der Wijk de impact van de smartphone op ons leven en nodigt hij ons uit om verder te kijken.
De stadsdieren – waaronder muizen, konijnen, eenden en egels – doen iets opvallend menselijks. “Ze zijn volledig gefocust op het scherm van een smartphone”, vertelt Van der Wijk. “Ik wil hiermee laten zien wat voor geks we doen, zonder dat we het zelf doorhebben.” Daarmee houdt hij ons een confronterende spiegel voor van hoe wij tegenwoordig leven.
Van der Wijk noemt smartphones ‘dualistische kloteapparaten’. Hij ziet hoe telefoons mensen opslokken, hoe ouders soms hun kind of omgeving vergeten en hoe kinderen opgroeien met een scherm in hun hand. “Kijk naar de sperwer en de muizen,” zegt hij. “De muizen ogen ontspannen en afgeleid, terwijl het gevaar op de loer ligt. Dat is een mooie metafoor. Ons smartphonegedrag is zo normaal geworden dat de gevaren onzichtbaar blijven. Aan de andere kant helpt de smartphone ons verbinden, informeren en creatief te maken.” De verbinding wordt zichtbaar gemaakt door interactie: wie een kunstwerk aanraakt, ziet alle schermen oplichten en zet daarmee de dieren in het licht.
Een egel in zijn straat bracht hem op het idee om stadsdieren in deze expositie te gebruiken. Het dier trok zijn aandacht en hij besloot ervoor te zorgen, tot hij het enkele maanden later aangereden terugvond. Dat raakte hem diep. “We zien dieren in de stad vaak niet, maar ze zijn er wel. We delen onze leefomgeving met ze”, zegt Van der Wijk.
Met Onzichtbare reflecties nodigt hij ons uit om anders te kijken: naar elkaar, naar de dieren en vooral ook naar onszelf. De expositie is te zien in Museum Dr8888 tot 28 september 2025.