Ga naar de inhoud
  • Bezoek
    • Tentoonstellingen
    • Activiteiten
    • Bezoekersinformatie
    • Tickets
    • Museumcafé Petite Aubette
    • Museumwinkel
  • Educatie
    • Primair onderwijs
    • Voortgezet onderwijs
    • MBO
    • Kinderatelier
  • Collectie
    • Uitgelicht
    • De stromingen
    • Erfgoed
    • Collectie online
  • Museumwoning: VDRH
    • Bezoekersinformatie
    • Tickets
  • Over ons
    • Ons verhaal
    • De organisatie
    • Missie, visie en beleid
    • Vrienden
    • Samenwerkingen / Smelne’s Erfskip
    • Sponsoren
    • Pers
    • Vacatures
    • Contact
  • Bezoek
    • Tentoonstellingen
    • Activiteiten
    • Bezoekersinformatie
    • Tickets
    • Museumcafé Petite Aubette
    • Museumwinkel
  • Educatie
    • Primair onderwijs
    • Voortgezet onderwijs
    • MBO
    • Kinderatelier
  • Collectie
    • Uitgelicht
    • De stromingen
    • Erfgoed
    • Collectie online
  • Museumwoning: VDRH
    • Bezoekersinformatie
    • Tickets
  • Over ons
    • Ons verhaal
    • De organisatie
    • Missie, visie en beleid
    • Vrienden
    • Samenwerkingen / Smelne’s Erfskip
    • Sponsoren
    • Pers
    • Vacatures
    • Contact
Search
Close
Tickets
Tickets
Search
Close

Collectie

uitgelicht

Project Stroomopwaarts in Zuidoosthoek
Project Stroomopwaarts in Zuidoosthoek
Project Stroomopwaarts in Zuidoosthoek
Project Stroomopwaarts in Zuidoosthoek
Project Stroomopwaarts in Zuidoosthoek
Project Stroomopwaarts in Zuidoosthoek

Gitte Brugman & Inbal Ann Hershtig

Gitte Brugman schreef als freelance schrijfster én fotografe over de zes kunstenaars van Stroomopwaarts.

De in Israël geboren en opgegroeide Inbal Ann Hershtig is voor het eerst in de Zuidoosthoek. Haar residentie is nog maar net begonnen, maar ze heeft al wandelingen gemaakt en een bezoek gebracht aan de kringloopwinkel in Noordwolde. Ze is als een kind zo blij met cahiers uit de serie Als de dag van gisteren, en een boek over riet.

Een paar dagen later heeft ze vanuit Noordwolde en het Vlechtmuseum al veel meer informatie verzameld over de streek, het rietvlechten en de geschiedenis. Ze schuift een kopie van een plattegrondje over de tafel. De Linde kronkelt diagonaal over het papier, en er loopt een brede, rechte strook van links naar rechts doorheen. ‘Verbetering van de Linde, 1923’ staat eronder. ,,Verbetering?’’, zegt ze. Zo zag men dat in 1923. ,,Nu blijkt dat het water nergens heen kan, en werken ze aan herstel van de natuurlijke waterloop.’’

Het is vergelijkbaar met snoeien, wijst ze en toont op haar laptop illustraties uit Snoeien, wanneer en waar, ook een tweedehandsje. ,,Moet je kijken. Het lijkt wel de Spaanse Inquisitie voor bomen!’’ Het is alsof de bomen worden gestraft voor hun natuurlijke groeiwijze.

Ze maakt plattegrondjes van haar wandelingen en fietstochten en illustreert die met de foto’s die ze ter plekke heeft gemaakt. Van planten, mogelijke presentatielocaties en van kleine interventies van de mens, zoals bewegwijzeringsbordjes. Een van haar foto’s laat een waterspeelplaats zien, waar kinderen de loop van water kunnen beïnvloeden. ,,Typisch, dat kinderen al jong wordt geleerd dat het in orde is om in de natuur in te grijpen. Dat het een spel is, om het water te temmen’’, vindt ze.

Ze toont ook foto’s van bladeren die ze heeft geplukt, en die ze later in een boekenruilkastje heeft gelegd. Een kleine ‘interventie’ van haarzelf. ,,Giving back to nature.’’ Eén waarmee ze verbindingen maakt tussen haar omgeving en de mensen die er wonen. ,,Want ik maak niet alleen een performance, maar vind participatie minstens zo belangrijk. Engagement is de sleutel.’’

Haar artiestennaam Artisanne is opgebouwd uit drie elementen: artisane, partisane en Anna. Ze onderzoekt oude en traditionele gebruiken en materialen in combinatie met hedendaagse middelen. Als een moderne jager/verzamelaar gaat ze te werk, hoopt anderen bewust te maken en ideeën aan te dragen voor verandering. Artistiek leider van Stroomopwaarts, Sjoerd Wagenaar, constateerde: ‘Je werkt als de Linde’. ,,I let the landscape guide my movements’’, zegt ze. Het landschap is haar gids.

Zij verbindt de stippen met elkaar. ,,Connecting the dots.’’ Dat blijkt vrijwel letterlijk de praktijk van kantklossen te zijn, een handwerktechniek waarover ze ook een boek heeft gevonden. De losse patronen bevatten kleine gaatjes, waarin de spelden worden gestoken, waarlangs de kantklosser de draden kan ‘vlechten’. ,,Kant?’’, vraagt ze. ,,Is dat hetzelfde woord kant als in overkant?’’

Als we voor de foto op zoek gaan naar de Linde, stuiten we op een droogstaande ijsbaan. Hier groeit de gele lis en ze plukt een paar bladeren om te laten zien hoe mooi plat die zijn. Langs het pad pakt ze een stuk mos op. De aanwinsten gaan mee. ,,Alles zal uiteindelijk bij elkaar komen.’’

Terug naar overzicht
Twitter Facebook-f Linkedin-in Instagram

Bezoek

  • Tentoonstellingen
  • Activiteiten
  • Bezoekersinformatie
  • Tickets
  • Museumcafé
  • Museumwinkel

Educatie

  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • MBO
  • Museumkoffer
  • Kinderatelier

Collectie

  • Uitgelicht
  • De stromingen
  • Erfgoed
  • Collectie online

museumwoning

  • Museumwoning: VDRH
  • Bezoekersinformatie
  • Tickets

over ons

  • Ons verhaal
  • De organisatie
  • Missie, visie en beleid
  • Vrienden
  • Samenwerkingen/ Smelne’s Erfskip
  • Sponsoren
  • Pers
  • Vacatures
  • Contact

bezoek

educatie

collectie

museumwoning

over ons

contact

Museumplein 2
9203 DD Drachten
0512-515647
info@museumdrachten.nl

blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Powered by Wildsea
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacybeleid
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • Bezoek
    • Tentoonstellingen
    • Activiteiten
    • Bezoekersinformatie
    • Tickets
    • Museumcafé Petite Aubette
    • Museumwinkel
  • Educatie
    • Primair onderwijs
    • Voortgezet onderwijs
    • MBO
    • Kinderatelier
  • Collectie
    • Uitgelicht
    • De stromingen
    • Erfgoed
    • Collectie online
  • Museumwoning: VDRH
    • Bezoekersinformatie
    • Tickets
  • Over ons
    • Ons verhaal
    • De organisatie
    • Missie, visie en beleid
    • Vrienden
    • Samenwerkingen / Smelne’s Erfskip
    • Sponsoren
    • Pers
    • Vacatures
    • Contact
Twitter Facebook-f Linkedin-in Instagram

Contact

Museumplein 2
9203 DD Drachten
0512-515647
info@museumdrachten.nl

  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacybeleid