Het werk van Milly Betten (1964) voelt modern aan en tegelijkertijd is het heel herkenbaar. Het open landschap van het Noorden is een dankbaar panorama voor haar schilderijen. “Mijn werk heeft een grond in mijn omgeving. Ik rijd veel door Friesland en noteer in mijn hoofd silhouetten van gebouwen, leegtes en begroeiing”, vertelt Milly. Haar werken zijn gelijktijdig met de tentoonstelling Jan Planting, schilder te zien van 4 november 2023 tot en met 31 maart 2024.
Vlak voor vlak en laag op laag
Milly werkt haar composities uit volgens een methode van vlak voor vlak en laag op laag. Naast verschillende series kleinere werken schildert ze elk jaar één groot schilderij: het nieuwste is ‘Harlingen’ en heeft een mooie plek gekregen in de tentoonstellingszaal. Een schilderij over Drachten maakte ze speciaal voor deze tentoonstelling en toont een aantal kenmerkende elementen van de hoofdplaats van Smallingerland.
Het bijzondere Drachten
Toen ze door Museum Dr8888 voor de tentoonstelling werd gevraagd, is Milly eerst Drachten ingegaan. Ze heeft willekeurig mensen aangesproken en gevraagd wat de stad voor hen betekende. “Drachten is best bijzonder”, vindt Milly. “Het is bijna net zo groot als Leeuwarden, maar toch geen stad. Het heeft geen naam in het Fries en het ligt erg centraal ten opzichte van Leeuwarden, Heerenveen en Groningen. Het heeft veel scholen, een paar grote kerken, veel winkels, theater en musea. Geloof, wetenschap, kapitaal, cultuur. Voor iedereen valt hier iets te shoppen.”
Visie op het landschap
Milly haar visie op het landschap is duidelijk: “Er verandert veel op het platteland. Landbouwgrond wordt nog platter en strakker gemaakt. Windmolens en zonnepaneelparken verschijnen. We zijn met veel mensen en dieren op een klein stukje aarde. Ik maak me daar zorgen over. En zo vertel ik het nieuwe verhaal van dit landschap in mijn schilderijen over de beperkte ruimte en hoe die ‘gevuld’ wordt.”